1. Základné typy bicyklov
Horské bicykle - MTB
V posledných rokoch sa stali horské bicykle najpopulárnejšou a najviac rozšírenou skupinou bicyklov určených na jazdu "mimo civilizáciu" - v prírode, teréne, po nezpevnených cestách, bike parkoch a pod. Horské bicykle majú prevažne prednú odpruženú vidlicu. Poslednou technickou novinkou horských bicyklov sa stali rámy vyrábané z karbonu, ktoré sa vyznačujú extrémnou tvrdosťou, pružnosťou ale zároveň aj nízkou hmotnosťou a taktiež horské bicykle s 29" alebo 27,5" kolesami.
Ďalšou variantou horských bicyklov sú celoodpružené horské bicykle, ktoré majú odpruženie vpredu aj v zadu a sú vhodné na dlhšie a rýchlejšie jazdy v nerovnom teréne. Bicykle s celoodpuženým systémom sú taktiež omnoho pohodlnejšie. Tieto bicykle sa ďalej delia na rôzne typy podľa zdvihu odpruženia. Bicykle s menšími zdvihmi (100-120mm) sú určené prevažne na rekreačné, športové alebo pretekárske nasadenie. Bicykle s vyššími zdvihmi (120-160mm) patria do kategórie all mountain a enduro, ide teda o bajky pre vyznávačov náročnejšieho terénu. Na najdivokejšiu jazdu z kopca sú určené zjazdové alebo freeride bicykle, vďaka zdvihom až okolo 200mm si na nich môžete dovoliť naozaj veľké veci ... Nie je to len zdvih odpruženia, čo rozdeľuje horské bicykle na jednotlivé druhy. Bicykle sa líšia geometriou, typmi plášťov, systémom pruženia, tvarom a šírkou riadidiel, materiálmi rámov atď.
Bicykle patriace do tejto kategórie, patria v súčasnosti medzi najpopulárnejšie. Tieto bicykle sú určené svojimi konštrukčnými vlastnosťami predovšetkým do náročných terénov v prírode a mimo cesty. Tieto bicykle majú ťažšie a odolnejšie rámy, pomalšie prevody, ktoré však umožňujú jednoduché zdolávanie členitého terénu a menšie kolesá so širokými plášťami pre väčšiu stabilitu.
S horským bicyklom môžete vyraziť aj na cesty, ale treba počítať s nižšou rychlosťou a väčším odporom, ktoré urobia Vašu jazdu o niečo namáhavejšou. Napriek tomu sú horské bicykle ideálnou volbou pre uživateľov, ktorí hladajú univerzálný bicykel, s ktorým možno zdolávať takmer akýkoľvek druh cesty.
Cestné bicykle
Cestné bicykle sú určené na športovú a pretekársku jazdu na ceste. Hovorí sa, že cyklistika je len jedna ... Tí, ktorí okúsili kúzlo cestného bicykla o tom vôbec nepochybujú, asi na tom niečo bude. Tiež cestné bicykle sa líšia osadením, geometriou, kvalitou rámu. Lacnejšie bicykle v cenách okolo 600-800 Euro bývajú viac orientované na komfort, pohodlie. Drahšie cestné bicykle sú zamerané na športovú cyklistiku. Majú dlhší posed a rýchlosť z nich doslova vyžaruje. Pri cestných bicykloch je vidieť obrovský technologický pokrok spracovania materiálov. Špičkové bicykle vážia okolo 6-7kg pri zachovaní neuveriteľnej tuhosti. Vďaka vývoju však dokážu ponúknuť nebývalý komfort. Charakteristické sú 28''kolesá, hladké plášte a nízko položené zahnuté riadidlá (barany), v posledných rokoch pribudli kotúčové brzdy a elektrické radenie.
Cyklocross
Cyklokros je jedna z cyklistických disciplín. Preteky sa zvyčajne konajú na jeseň a v zime (sezóna medzinárodných pretekov Svetového pohára trvá od septembra do januára) a konajú sa na okruhoch s dĺžkou asi 2,5 až 3,5 kilometra. Na okruhu bývajú úseky s rôznym povrchom – trávou, hlinou, dlažbou, prekážkami a strmými stúpaniami, kde pretekári musia zoskakovať z bicykla a bicykel prenášať. Preteky zvyčajne trvajú 30 minút až hodinu; celková dĺžka závisí na podmienkach. Oblasti, kde sa tento šport najviac vyskytuje, zodpovedajú štátom s tradíciou cestnej cyklistiky – Belgicko, najmä Flámsko, Holandsko a Česko.
Cyklokrosové bicykle sa podobajú cestným – sú ľahké, majú úzke ráfiky a plášte a zahnuté riadidlá. Niektoré prvky sa však viac podobajú horským bicyklom: profilované plášte pre zabránenie šmyku na klzkom povrchu a brzdy upevnené na vidliciach rámu, čo zabraňuje hromadeniu blata. Pretekári môžu v priebehu pretekov bicykle meniť; v ťažkých podmienkach je preto bežné, že mechanici pri pretekoch čistia, opravujú alebo mažú bicykle, ktoré potom pretekárovi poskytnú pri prejazde okolo svojho stanovišťa.
BMX a Freestyle
Veľmi obľúbené bicykle najmä medzi mládežou. Vyjadrujú svojim poňatím určitý životný štýl. Sú skonštruované pre jazdu na rampách. Skoky a triky sa na žiadnych iných bicykloch nedajú kvôli geometrii vykonávať lepšie. Majú zosilnené ráfiky väčšinou 20''. Môžeme sa však stretnúť i s 26''variantmi odvodenými z horských bicyklov. Tieto bicykle si vystačia s jedným prevodom. Často mávajú jednu alebo žiadnu brzdu kvôli predvádzaniu trikov, predná brzda by vadila pri pretáčaní riadidiel tzv barspin.
Trek / Kross
Správna voľba pre tých, ktorí chcú bicykel na výlety a do ľahšieho terénu s prevahou spevnených ciest a cyklotrás. Charakteristické sú vzpriameným pohodlným posedom a 28''ráfiky s užšími plášťami s nevýrazným vzorom. Na rámoch nájdete návarky pre nosiče, blatníky, stojany a pod. Prevody týchto bicyklov sú podobné ako na horských bicykloch, vďaka tomu sú schopné prejsť aj kopcovitý terén. Krosové bicykle sa od trekingových líšia športovejším poňatím, hrubším vzorom plášťov pre lepšiu priľnavosť v teréne.
City bike (mestské bicykle)
Tieto bicykle neboli pred časom tak rozšírené ako dnes. Naši zákazníci majú neustále väčší záujem o bicykel ako dopravný prostriedok. Význam mestského bicykla netreba ani laikovi podrobne predstavovať. Nechajte svojho plechového miláčika doma a oddajte sa slobode pohybu naprieč parkom, stresu za volantom ste si už užili dosť! Ponúkame mestské bicykle mnohých typov, od základných s jedným prevodom po prevodovky v náboji, s blatníkmi či bez nich, s kolesami s rozmermi 26''alebo 28''. Pre mestské bicykle je typická jednoduchosť vzhľadu, hladšie plášte, pohodlný vzpriamený posed, kryty reťaze pre možnosť jazdy v civilnom oblečení.
Detské bicykle
Bicykle pre začínajúcich cyklistov sú prispôsobené potrebám detí. Majú kryty reťaze, pre najmenších sú k dispozícii pomocné kolieska (vo veľkostiach 12''a 16''). Výber bicykla (veľkosť v palcoch 12/16/20/24) tu na rozdiel od bicyklov pre dospelých znamená priemer kolies, nie veľkosť rámu. Na výber sú v chlapčenských a dievčenských prevedeniach. Veľkosť detského bicykla je potrebné starostlivo zvážiť, neodporúčame nákup výrazne väčších kolies rodičom zastávajúcim názor, že do veľkosti bicykla dieťa dorastie.
Elektrické bicykle
Elektrické bicykle, elektrobicykle sú bicykle poháňané elektromotorom umiestneným buď v prednom alebo zadnom náboji, prípadne v stredovom zložení. Ponúkané sú v rôznych prevedeniach na využitie v meste, do práce, v lese a teréne, na dlhé výlety, skladacie vhodné do auta alebo vlaku, prípadne dovolenku.
2. Veľkosť bicykla
Každý výrobca má svoje špecifické označenie a teda nie vždy dva rovnako veľké bicykle, majú totožné označenie, ak sú od rôznych výrobcov. Platí že bicykle amerických značiek sú väčšie ako bicykle európskych značiek.
Jedným z dôležitých faktorov sú telesné proporcie. Človek s dlhšími končatinami, si pokojne môže vybrať bicykel väčší, kdežto človek aj keď rovnako vysoký, ale s podstatne kratšími končatinami si musí bicykel zvoliť úplne iný. Dĺžka končatín sa meria z vnútornej strany nohy od päty po rozkrok.
Orientačné určenie veľkosti rámu
väčšinou sa udáva v palcoch (napr. 18″) , písmenom (napr. L) alebo v centimetroch (napr. 52)
Výška postavy (cm) | Dĺžka končatín (cm) | Horské, Celodpružené bicykle | Krosové, Trekingové, Mestské | Cestné bicykle |
---|
150 – 155 | 68 – 70 | 14″-15″ / XS/S / 41-43 | 16″ / XS/S / 42-43 | 49 / XS/S |
156 – 160 | 72 – 74 | 15″-16″ / S / 44-45 | 16″ / S | 44-45 / 52 / S |
161 – 165 | 75 – 76 | 16″-17″ / S/M / 46-47 | 17″ / S/M / 46-47 | 52 / S/M |
166 – 170 | 77 – 79 | 17″-18″ / M / 47-48 | 17″-18″ / M / 47-48 | 52-54 / M |
171 – 175 | 80 – 82 | 18″-19″ / M/L / 48-49 | 18″-19″ / M/L / 48-49 | 54-56 / M/L |
176 – 180 | 83 – 85 | 19″-20″ / L / 49-50 | 19″-20″ / L / 49-50 | 56 / L |
181 – 185 | 86 – 88 | 20″-21″ / L / 51-52 | 20″-21″ / L / 51-52 | 56-58 / L |
186 – 190 | 89 – 90 | 21″-22″ / XL / 53-55 | 21″-22″ / XL / 53-55 | 58-60 / XL |
191 – 195 | 91 – 92 | 22″-23″ / XL/XXL / 55-56 | 22″-23″ / XL/XXL / 55-56 | 60-62 / XL/XXL |
196 a viac | 93 a viac | 23″-24″ / XXL / 56-61 | 23″-24″ / XXL / 56-61 | 62-64 / XXL Veľkosť U, UNI – univerzálna veľkosť na výšku od 125cm – 190cm |
Veľkosti detských bicyklov
Vek dieťaťa | Výška dieťaťa (cm) | Veľkosť rámu (palce) |
---|
2 – 4 roky | 90 – 110 cm | 12″ |
4 – 7 rokov | 100 – 125 cm | 16″ |
5 – 8 rokov | 105 – 130 cm | 18″ |
6 – 9 rokov | 110 – 135 cm | 20″ |
8 – 12 rokov | 120 – 155 cm | 24″ |
od 10 rokov | od 140 cm | 26″ Údaje sú iba orientačné! |
3. Veľkosť kolies - horské bicykle
Uvažujete o kúpe nového bicykla? Zamýšľali ste sa nad tým, akú veľkosť kolies zvoliť pri jeho kúpe? Dnešné bicykle ponúkajú 26″, 27.5″ a 29″ kolesá a my si rozoberieme ich výhody a nevýhody vzhľadom na terén.
1. Výmole a výtlky
Väčšie kolesá lepšie spracujú výmole, pretože sa neponoria do výmoľa tak, ako menšie kolesá.
Výhody 29″ oproti 26″ kolesám pri výmoľoch:
• intenzita nárazu pri padnutí do výmoľa je omnoho nižšia
• menšia pravdepodobnosť straty rýchlosti
2. Prekážky
Väčšie kolesá prejdú prekážkami ľahšie a s menšou námahou, pretože je potrebné zdolať menší uhol.
Výhody 29″ oproti 26″ kolesám pri prekážkach:
• ľahšie prekonanie prekážky s nižšou intenzitou nárazu
• menšia pravdepodobnosť zabrzdenia bicykla
3. Rovná cesta
Väčšie kolesá majú na ceste zvýšenú stabilitu vďaka väčšej kontaktnej ploche so zemou.
Výhody 29″ oproti 26″ kolesám pri jazde po ceste:
• nehrozí strata ťahu
• vyššia stabilita
Tak ako všetko má svoje výhody, má aj svoje nevýhody. Vo všetkých vyššie uvedených prípadoch by sme mohli nevýhody väčších kolies zhrnúť takto:
Nevýhody 29″ oproti 26″ kolesám:
• vyššia hmotnosť
• nižšia tuhosť (širšie ráfiky kompenzujú tento problém)
• nižšia pohyblivosť
Kompromis?
Kompromisom sú 27,5″ kolesá, ktoré v sebe spájajú výhody oboch veľkostí 26″ aj 29″.
Terén | 29“ | 26“ |
Dlhé a ľahké stúpanie | Veľmi kľudný | Skôr priemerný |
Prudký a pomalý výjazd | Stráca rýchlosť, ťažšie sa rozbieha | Obratný, lepšie udržuje rýchlosť |
Stúpanie v tobogáne | Jednoznačne istejší | Trochu neistý |
Dlhý ľahký zjazd | Kľudný, rýchly a bezpečný | Bezpečný, ale predsa trochu nervóznejší |
Koreňovo-kamenistý zjazd | Nerovnosti hladí, je kľudný | Zábavnejší, ale treba viac dávať pozor |
Singletrail, veľa zákrut | Kľudný, avšak trochu lenivejší do zákrut | Hravejší, ľahšie ide do zákrut |
4. Elektrické bicykle
V súčasnej dobe zažívame bicyklový boom hlavne u elektrobicyklov. Čoraz viac ľudí siaha po elektrobicykli hlavne kvôli cestovaniu do práce ale aj výletom do hôr. Je dôležité nepodceniť výber a rozhodnúť sa pre správny elektrobicykel. Pripravili sme pre vás článok, v ktorom sa dozviete, na čo si dávať pozor pri výbere elektrobicykla.
Ako elektrobicykel funguje?
Elektrobicykel je klasický bicykel s integrovaným systémom elektrického pohonu, ktorý pomáha pri šľiapaní. V porovnaní s klasickým bicyklom tak jazdite oveľa pohodlnejšie a bez väčšej námahy. Elektropohon oceníte najmä pri jazde do kopca, kedy vynaložíte rovnakú námahu, ako keby ste išli po rovinke. Elektropohon má rôzne stupne intenzity pomoci pri šliapaní, ktoré sa dajú zvoliť pomocou ovládacieho panelu umiestneného na riadidlách. Štandardné elektrobicykle ponúkajú 3 – 5 stupňov intenzity elektrickej pomoci. Elektropohon sa dá aj úplne vypnúť a zachovať tak funkciu klasického bicykla.
Typy elektrobicyklov
Mestské elektrobicykle – vhodné pre seniorov a jazdu v mesteMestské elektrobicykle spoznáte podľa konštrukcie s nízkym nástupom, kvôli jednoduchému nasadaniu a zosadaniu. Nízky nástup taktiež zaisťuje bezpečnú jazdu v mestskej prevádzke. Pomoc pri šliapaní a ľahké nasadanie a zosadanie ocenia najmä seniori ale aj tí, ktorí často cestujú v meste. Mestské elektrobicykle sú vybavené kompletným príslušenstvom – blatníky, stojan, svetlá a väčšinou aj zadný nosič. Zákazníci si často dokupujú aj predný odnímateľný košík. S mestským elektrobicyklom sa viete v meste rýchlo presúvať bez udychčania a spotenia.
Krosové a Trekkingové elektrobicykle – vhodné pre dlhšie cestovanie v miernom teréne alebo po cesteRozdiel medzi trekingovým a krosovým elektrobicyklom je ten, že trekingový elektrobicykel je navyše vybavený príslušenstvom – blatníkmi, svetlami, stojanom a nosičom. Dá sa povedať, že krosové a trekingové elektrobicykle sú kompromisom medzi horskými a mestskými elektrobicyklami a sú vhodné najmä pre dlhšie cestovanie v miernom teréne alebo po ceste. Sú často využívané pri rodinných výletoch, kde slabší členovia ocenia pomoc elektropohonu pri šliapaní. Tieto elektrobicykle sa dajú využiť taktiež pre tréning. Vďaka možnosťi nastavenia intenzity pomoci pri šliapaní je možné docieliť optimálnu tepovú frekvenciu pre spaľovanie tukov. V praxi to znamená, že v kopcoch si nastavíte vyššiu pomoc, než pri jazde po rovine a vďaka tomu dosiahnete požadovaný tep.
Horské elektrobicykle – vhodné do terénu a hôrHorské elektrobicykle sa vyznačujú predovšetkým odolnou konštrukciou a zvýšeným výkonom motora, ktorý Vám pomôže aj v tom najťažším teréne. Pri horských elektrobicykloch je dôležité správne vyváženie bicykla a preto sa batérie väčšinou osadzujú na spodnú rámovú trubku namiesto fľaše na vodu. Týmto umiestnením batérie je dosiahnutý aerodynamický tvar ako aj pekný vzhľad. Horské elektrobicykle sú v poslednej dobe čoraz výkonnejšie a tak zvládnutie obtiažnych horských kopcov je jednoduché aj pre menej skúsených cyklistov. V súčasnej dobe sú v ponuke už aj
celoodpružené elektrobicykle určené na ten najťažší terén.
Batéria – výdrž a kapacita
Dá sa povedať, že batéria najhlavnejšou časťou elektrobicykla. Typ a kapacita batérie udáva, aký má elektrobicykel dojazd, koľko má dobíjacích cyklov a akú má celkovú životnosť. Na tieto parametre si preto pri výbere elektrobicykla treba dať pozor:
Dojazd, kapacita a umiestnenie batérieVysoký dojazd je jedna z najčastejších požiadaviek od zákazníkov. Dojazd okrem kapacity batérie ovplyvňuje tiež štýl jazdy, terén ale aj hmotnosť samotného cyklistu. Uvádzaný dojazd je u väčšiny výrobcov vyrátaný a testovaný pre priemernú postavu s hmotnosťou 80kg pri priemerne náročnom teréne so stúpaním aj klesaním. Dojazd v tabuľke je teda orientačný pre batérie s bežným napätím 36V.
Dojazd podľa kapacity batérie:- kapacita batérie 9-10Ah – dojazd 50-80 km
- kapacita batérie 11-12Ah – dojazd 80-100 km
- kapacita batérie 13-14Ah – dojazd 100-120 km
- kapacita batérie 15Ah a viac – dojazd 120 a viac km
Životnosť batérie a správna starostlivosť o batériuElektrobicykle v súčasnej dobe používajú moderné typy lítiových batérií, tzv. Li-Pol, Phylion alebo Li-Ion. Vyznačujú sa dobrým pomerom medzi hmotnosťou, kapacitou, životnosťou a cenou. Napätie batérií je zvyčajne 24V, 33V alebo 36V. Platí že čím vyššie napätie, tým vyšší dojazd. Životnosť batérie závisí od toho, akým spôsobom ju používame a ako sa o ňu staráme. Životnosť batérie vieme predĺžiť, ak sa o ňu budeme správne starať. U lítiových batérií je ideálne pravidelné nabíjanie na maximálnu kapacitu po každej jazde. Neodporúča sa často vybíjať batériu do nulovej kapacity. Taktiež sa neodporúča prerušované nabíjanie. Lítiovým batériám neprospievajú príliš vysoké ani nízke teploty, preto odporúčame nevystavovať batérie teplotám nad 35°C a ani pod 0°C. Tieto faktory najviac ovplyvňujú životnosť batérie preto sa veľakrát stáva, že životnosť batérie je rozdielna, než udáva výrobca. V priemere sa dá povedať, že životnosť batérie sa pohybuje medzi 20.000 – 30.000 najazdených km, doby používania 4-8 rokov alebo 800-1000 nabíjacích cyklov.
Dĺžka nabíjania batérie- nabitie batérie na 50% kapacity – približne 1-2 hodiny
- nabitie batérie na 100% kapacity – približne 3-4 hodiny
Umiestnenie batérieUmiestnenie batérie je dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje ovládanie a správanie sa bicykla.
Nosičová batéria
Táto batéria sa používa pri mestských a trekingových elektrobicykloch, kde sa predpokladá použitie nosiča. Batéria je umiestnená pod nosičom a teda nosič môžete klasicky využiť na košík alebo tašku. S batériou pri tomto type umiestnenia je jednoduchá manipulácia, čo oceníte predovšetkým pri nabíjaní. Z pohľadu vyváženia bicykla nie je toto umiestnenie ideálne.
Rámová batéria
Táto batéria je umiestnená na spodnom ráme bicykla na mieste určenom pre fľašu. Z pohľadu vyváženia bicykla sa jedná o najoptimálnejšieho miesto, preto sa tento typ najčastejšie vyskytuje pri horských elektrobicykloch. Týmto umiestnením batérie je dosiahnutý taktiež aerodynamický tvar ale aj pekný vzhľad.
Batéria za sedlovkou
Táto batéria sa dá taktiež považovať za dobre umiestnenou z pohľadu vyváženia bicykla, ale na úkor predĺženia rámu v zadnej časti. Predĺženie rámu má za následok predĺženie Reťaze a preto sa tento typ umiestnenia batérie najčastejšie vyskytuje u bicykloch s jedným prevodníkom na píle. Tento typ sa často vyskytuje aj u skladacích elektrobicykloch.
Typ, výkon a umiestnenie elektropohonu
Motor elektropohonu rovnako ako batéria je jeden z najdôležitejších parametrov, ktorý ovplyvňuje jazdné vlastnosti elektrobicykla. Rozlišujeme niekoľko základných typov motorov a s ohľadom na výkon, napätie a umiestnenie. Každý pohon so sebou nesie určité výhody ale aj nevýhody a tak je ťažké jednoznačne určiť, ktorý motor je najlepší.
Výkon motora
Štandardne sa používajú motory s výkonom 250W, pretože podľa vyhlášky o cestnej premávke je to maximálna možná hranica, ktorá spĺňa legislatívu pre používanie v prevádzke na pozemných komunikáciách. Predsa sa však stretnete so silnejšími motormi napr. 350W. U týchto motorov je výkon umelo znižovaný pomocou riadiacej jednotky na požadovaných 250W, aby elektrobicykel spĺňal vyhlášku. Aká je teda výhoda silnejších motorov? Ak je výkon motora umelo znižovaný, má neustále rezervu a nie je tak zaťažovaný, čím sa zvyšuje jeho celková životnosť. Niektoré horské elektrobicykle však ponúkajú možnosť odomknutia tohto zníženia výkonu a je tak možné využiť plný výkon motora avšak iba v teréne mimo cesty.
Elektropohon na prednom kolese
výhody: nízka cena, rovnomerné rozloženie hmotnosti
nevýhody: vhodné len pre jazdu po ceste
Umiestnenie elektromotora na prednom kolese sa využíva predovšetkým pri mestských elektrobicykloch a skladačkách, pri ktorých sa predpokladá využitie len po spevnených cestách. Výhodou predného umiestnenia je rovnomerné rozloženie hmotnosti, kedy motor vpredu vyvažuje hmotnosť akumulátora, ktorý býva najčastejšie umiestnený vzadu pod nosičom. Ďalšou výhodou je jednoduchá inštalácia elektropohonu, čo sa odráža na nižšej cene. Pohon na prednom kolese však prináša aj nevýhody a jedna z najčastejšie spomínaných je riziko preklzávania predného kolesa v klzkom či nerovnom teréne. Práve preto umiestnenie motora na prednom kolese nie je vhodné pre bicykle do terénu. Ďalšou nevýhodou je vyššia hmotnosť predného kolesa, čo sa môže prejaviť ako nevýhoda najmä pri zdolávaní obrubníkov. Ak však plánujete jazdenie v meste a nechcete míňať príliš veľa peňazí, elektropohon na prednom kolese je pre vás ideálna voľba.
Elektropohon na zadnom kolese
výhody: dobrý prenos krútiaceho momentu, vhodné aj terénu
nevýhody: vyššia hmotnosť bicykla v zadnej časti (nevyváženie)
Hlavná výhoda elektropohonu na zadnom kolese spočíva v lepšom prenose krútiaceho momentu a tak ani v teréne nedochádza k prekĺzavaniu kolesa. Takisto je ľahšia aj manipulácia s predným kolesom, napr. pri zdolávaní obrubníka. Výhodou rovnako ako pri umiestnení na prednom kolese je nižšia cena. Nevýhodou je však nerovnomerné vyváženie bicykla, čo vedie k väčšiemu náporu na komponenty v zadnej časti elektrobicykla a môže tak dôjsť k rýchlejšiemu opotrebeniu niektorých častí. Ak plánujete jazdenie po ceste, ale zároveň aj v miernom teréne, potom je elektropohon na zadnom kolese ideálnou voľbou.
Elektropohon v strede bicykla
výhody: ideálne vyváženie bicykla, vysoký efekt motora, vhodné aj do náročného terénu
nevýhody: vyššia cena
Elektropohon umiestnený v strede bicykla je z pohľadu vyváženia a jazdných vlastností tou najoptimálnejšiou voľbou. Týmto umiestnením je dosiahnutý vysoký výkon motora a okamžitá reakcia pomoci pri šliapaní. Vďaka optimálne nastaveným otáčkam motora sa dojazd môže predĺžiť až o 20%. Hlavnou nevýhodou je však vysoká cena a tak sú tieto elektropohony montované predovšetkým do elektrobicyklov vyšších tried. Tento typ je obzvlášť vhodný pre horské elektrobicykle, s ktorými plánujete zdolávať ten najťažší terén.
Ďalšie dôležité informácie
Programy jazdy
Počet programov elektrobicykla je spravidla 3 – 5. Tento počet programov však nie je tak dôležitý, ako samotný typ pohonu, ktorý je popísaný vyššie. Všeobecne platí, že čím viac programov, tým plynulejšie je možné nastaviť pomoc pri šliapaní. Princíp programov spočíva v rôznej sile pomoci pri šliapaní. Motor pri zvolení určitého programu pomáha jazdcovi vo chvíli, keď sa oprie do pedálov silou podľa zvoleného programu.
Veľkosť elektrobicykla
Ideálna veľkosť elektrobicykla sa vyberá rovnako, ako u klasického bicykla, teda odvodzuje sa od výšky postavy, príp od dĺžky dolných končatín.
Nosnosť elektrobicykla
V súčasnej dobe má väčšina elektrobicyklov pomerne vysokú nosnosť a to v rozmedzí 120 – 150 kg.
Hmotnosť elektrobicykla
Veľkú časť hmotnosti elektrobicyklov tvorí samotná batéria, ktorá má hmotnosť okolo 4 – 5 kg. Rovnako tak treba počítať s nejakými 2 – 4 kg navyše pri motore. Štandardne sa hmotnosť u elektrobicyklov pohybuje okolo 21 – 26 kg.
5. Povinná výbava
Nezabúdajte, že aj bicykel je dopravný prostriedok, a preto sa aj na neho vzťahujú určité pravidlá. Ak chcete jazdiť po cestách, nemali by ste zabudnúť na povinnú výbavu.
Medzi povinnú výbavu patrí:
- Dve na sebe nezávislé funkčné brzdy (predné a zadné), ktoré slúžia k zastaveniu bicykla.
- Predná biela odrazka a zadné červené odrazové sklo. Tieto odrazové sklá môžu byť nahradené odrazovými plochami na oblečení.
- Oranžové odrazky, z oboch strán oboch pedálov, ktoré môžu byť nahradené odrazovými materiálmi umiestnenými na obuvi prípadne v ich blízkosti.
- Oranžové odrazky v prednom, zadnom alebo oboch kolesách a to minimálne jedna z oboch strán. Tieto odrazové sklá môžu byť nahradené odrazovými materiálmi na bokoch kolesa alebo na koncoch blatníkov alebo bokoch odevu. Všetky tieto odrazové sklá slúži k Vašej bezpečnosti a dobrej viditeľnosti Vás na ceste.
- V prípade že je cyklista mladší ako 18 rokov, musí si hlavu povinne chrániť prilbou. Prilba je povinná pre všetkých na cestách mimo obec. Táto prilba musia byť úplne funkčná a nesmie byť znova použitá po nehode. Veľmi dôrazne odporúčame použitie helmy aj v prípade, že sa Vás táto povinnosť netýka, môže Vám zachrániť život!
Pri zníženej viditeľnosti do povinnej výbavy patrí aj:
- Predné biele svetlo, ktoré je schopné bez akýchkoľvek zásahov nepretržite svietiť aspoň hodinu a pol. V prípade dobrej viditeľnosti je možné svetlo nahradiť bielou blikačkou. Toto svetlo Vám dobre poslúži k osvetleniu cesty.
- Zadné červené svetlo, ktoré je schopné bez akýchkoľvek zásahov nepretržite svietiť aspoň hodinu a pol. Toto svetlo je možné kombinovať s červenou odrazkou a v prípade dobrej viditeľnosti je možné svetlo nahradiť červenou blikačkou. Zadné svetlo slúži k Vašej bezpečnosti z dôvodu viditeľnosti pre vodiča idúceho za Vami.
- Zdroj energie, ktorý je schopný dodávať svetlám energiu na svietenie po dobu aspoň hodinu a pol.
Z dôvodu bezpečnosti cestnej premávky musí bicykel spĺňať ďalšie požiadavky. Ak kupujete nový bicykel na Slovensku, tieto požiadavky sú samozrejmosťou.
- Riadidlá musia byť z oboch strán bezpečne zaslepené.
- Ráfiky a plášte nesmú vykazovať žiadne známe poškodenie alebo deformáciu, ktorá by narušovala bezpečnosť jazdy.
- Bicykle vyrobené po roku 2003 musia mať na ráme viditeľne vyznačené výrobné číslo.
Medzi povinnú výbavu nepatrí veľa ďalších vecí, bez ktorých by ste ale nemali vychádzať, ako je napríklad zvonček, blatníky a veľa ďalších.